Ticari uyuşmazlıklarda arabuluculuk, dava şartı oldu! İkale ile ayrılan işçilere müjde! Müvekkil şirketleri ilgilendirdiği ölçüde dikkat çeken hususlar aşağıda yer almıştır.

1. Kira bedelinin belirlenmesi

Kira bedelinin belirlenmesinde 18.01.2019 tarihinden sonra olmak üzere üretici fiyat endeksi yerine, tüketici fiyat endeksindeki on iki aylık ortalamalara göre değişim oranı esas alınacaktır. Dövizle sözleşme yapma yasağına ilişkin düzenlemeler saklıdır.

11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu'nun 344 üncü maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan üretici fiyat endeksindeki artış ibareleri tüketici fiyat endeksindeki on iki aylık ortalamalara göre değişim şeklinde değiştirilmiş ve maddenin dördüncü fıkrasına kararlaştırılmışsa, ibaresinden sonra gelmek üzere 20/2/1930 tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun hükümleri saklı kalmak şartıyla, ibaresi eklenmiştir.

2. Kur farkı

Kur farkı, kanunun yayım tarihi olan 18.01.2019 tarihinden itibaren KDV matrahına dahil olmuştur. 3065 sayılı Kanun'un 24'üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine fiyat farkı, ibaresinden sonra gelmek üzere kur farkı, ibaresi eklenmiştir.

Böylece kur değerlemesi sonucu ortaya çıkan kur farkı KDV'ye tabi olmayacaktır. Ancak, dövizli işlemlerde, vergiyi doğuran olay tarihi ile ödeme tarihi arasında doğan kur farkı KDV'ye tabi olmaya devam edecektir.

3. İmalat sanayiine yönelik yatırım teşvik belgesi

İmalat sanayiine yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamındaki yatırım harcamaları için yatırıma katkı oranının artırımlı uygulanabilmesine yönelik düzenleme 2019 yılı sonuna kadar uzatıldı. 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun geçici 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan 2017 ve 2018 ibaresi 2017, 2018 ve 2019 şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

(2) Cumhurbaşkanı, birinci fıkrada yer alan süreyi bitiminden itibaren, sürenin bitimini takip eden her bir takvim yılı itibarıyla ayrı ayrı ya da birlikte, beş yıla kadar uzatmaya yetkilidir.

4. Organize sanayi bölgeleri ve küçük sanayi siteleri

Organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin yenilenebilir ve diğer enerji tesisleri inşasına ilişkin, bunlara veya bunlar tarafından oluşturulan iktisadi işletmelere yapılan mal teslimleri ile hizmet ifaları KDV'den muaf tutuldu. 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 13'üncü maddesinin birinci fıkrasının (j) bendine haberleşme ibaresinden sonra gelmek üzere yenilenebilir ve diğer enerji ibaresi eklenmiştir.

5. İmalat sanayiine yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamında KDV iadesi

İmalat sanayiine yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamında; sabit yatırım öngörülen yatırımlara ilişkin inşaat işleri nedeniyle yüklenilen ve indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisinin altı aylık, bir yıllık dönemi izleyen bir yıl içerisinde belge sahibi mükellefe iade olunmasına yönelik düzenlemenin süresi 2019 yılı sonuna kadar uzatıldı.

3065 sayılı Kanun'un geçici 37'nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan 2017 ve 2018 ibareleri 2017, 2018 ve 2019 şeklinde değiştirilmiş ve maddeye birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

Cumhurbaşkanı, birinci fıkrada yer alan süreleri, bitiminden itibaren, sürelerin bitimini takip eden her bir takvim yılı itibarıyla ayrı ayrı ya da birlikte, beş yıla kadar uzatmaya yetkilidir.

6. İşsizlik ödeneği

İşsizlik ödeneğinden yararlanma şartları kolaylaştırıldı. 18.01.2019 tarihinden itibaren feshedilen hizmet akitlerinde, işçiden son 120 gün içerisindeki devamsızlık hallerinden kaynaklı ödememe durumu ortadan kaldırılmıştır.

25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu'nun 50 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan prim ödeyerek sürekli çalışmış ibaresi hizmet akdine tabi şeklinde değiştirilmiştir.